Fotograf: 6f

Kampanjen ”Lönesänkarna” visar vad arbetsgivarna erbjuder oss – och vad de själva vill ha

2015 och 2016 är goda år. Sveriges ekonomi går på högvarv. Chefslönerna ökar i rekordfart. Vinster och aktieutdelningar är skyhöga. Och vi som har bidragit till att skapa dessa vinster. Vi anser nu att vi också har rätt att dela dess goda dagar.

Publicerad:

Därför startar vi kampanjen Lönesänkarna som kommer att synas i busskurer, utomhus, i tunnelbanan, tidningsannonser och i sociala medier.

Vi har valt att använda ett manér från kvällstidningarna för att med viss humor väcka uppmärksamhet. Med kvällstidningsord skapar vi kontrast mellan vad arbetsgivarna erbjuder oss och vad de själva vill ha.

I Sverige har vi bestämt oss för att ha lägstalöner som det går att leva på. Så tycker vi att det ska vara fortsättningsvis också. Vi tycker inte att vissa yrkesgrupper eller branscher ska ha så låga löner att de som jobbar där måste ha flera jobb för att kunna försörja sig. Som det är till exempel i USA.

All forskning visar att sänker man lägstalönerna så kommer även övriga löner att urholkas. Det kan vi inte acceptera.

Våra krav:

  • Löneökningar för medlemmarna med minst 800 kronor, med ett lägsta utrymme om 3,2 procent.
  • Löneökningar som ökar rättvisan och jämställdheten på svensk arbetsmarknad.
  • Satsning på de lägst avlönade.
  • Satsning på att minska löneklyftorna mellan kvinnor och män.
  • Ökat skydd för arbetstagarnas integritet.
  • Begränsa visstidsanställningarna och osäkra anställningar.
Uppdaterad: